مراحل اجرا گذاشتن مهریه

مراحل اجرا گذاشتن مهریه (3)

گروه بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان می آورد

مراحل اجرا گذاشتن مهریه

مراحل اجرا گذاشتن مهریه

مهریه و اجرا گذاشتن آن یکی از مسائل بسیار مهم و پرچالش جامعه می باشد که بسیاری از آن اطلاع چندانی ندارند. ازدواج همواره با آثار مالی بسیار زیادی همراه است که یکی از آنها مهریه می باشد. در واقع با نکاح، مرد موظف می شود تا نسبت به پرداخت مهریه که می تواند سکه، پول و یا مال منقول و غیر منقول باشد، اقدام کند. یکی از مسائل مهم در مورد مهریه این است که باید کاملا معین و مشخص باشد و از هر گونه ابهام در آن، خودداری شود. بر طبق قانون مهریه می تواند عندالمطالبه یا عندالاستطاعه باشد. اجرا گذاشتن مهریه مراحل مختص به خود را دارد که با مراجعه به وکیل یا دفتر مشاوره می تواند نسبت به همه بند ها و قوانین آن آشنایی پیدا کنید.

در ادامه شما را با مراحل اجرا گذاشتن مهریه و تمام قوانین و حتی هزینه های آن آشنا خواهیم کرد پس تا انتها با ما همراه باشید.

درخواست مهریه

ممکن است برای بسیاری از افراد مراحل اجرا گذاشتن مهریه سوال باشد، گاهی اوقات به دلیل نا آگاهی افراد این مراحل ممکن است ماه ها و یا حتی سال ها طول بکشد. در مرحله اول زوجه به همان دفتر خانه ای که عقد آنها ثبت شده بود، مراجعه می کند و تقاضای طلب مهریه می نماید. در مرحله بعدی سر دفتر زوج را ممنوع الخروج کرده و پرونده را به اداره اسناد و املاک ارجاع می دهد. در این مرحله در واقع حکم توقیف اموال زوج صادر می گردد. در طی مدت زمان 2 ماه اگر مشخص شد که زوج مالی ندارد یا پس از مدت زمان 6 ماه پرونده به نتیجه مشخصی نرسید، پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود. اما اگر با استعلام مال و اموال زوج به صورت کامل مشخص گردید زوجه می توانید تمام اموال وی را توقیف کند.

روش دیگری که جهت اجرا گذاشتن مهریه وجود دارد به این صورت است که زوجه پس از گذراندن مراحل اداره ثبت به دادگاه مراجعه نماید. هنگامی که دادگاه مشخص کرد که مرد توانایی پرداخت مهریه را ندارد تقاضای اعسار از پرداخت مهریه را می کنند. در این روش زن نمی تواند مهریه را به طور کامل دریافت کند و زوج موظف است آن را به صورت اقساطی بپردازد.

شرایط اجرا گذاشتن مهریه

بر طبق قانون مهریه باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا بتوانند آن را به اجرا بگذارند، در غیر این صورت به هیچ وجه نمی‌توان نسبت به اجرا گذاشتن آن اقدام نمود. اولین نکته در رابطه با مهریه این است که باید ارزش مالی داشته باشد همانند سکه، طلا، پول، خانه، آپارتمان و…مهریه باید به صورت کاملا شفاف و معلوم باشد یعنی میزان، مقدار و تعداد آن مبهم و نا معلوم نباشد. از دیگر شاخصه های آن مشروع و قابل تملک بودن آنها می باشد که در این صورت زوجه می تواند آن را به اجرا بگذارد.

هزینه های جانبی به اجرا گذاشتن مهریه

هزینه های به اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه و اداره ثبت بسیار متفاوت می باشد و به طور معمول در اداره ثبت از 300 الی 500 هزار تومان از زوجه گرفته می‌شود. در مراحل اجرا گذاشتن مهریه، هزینه ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و باید به نحوی باشد که زوجه هزینه های سنگینی را متحمل نشود. این هزینه ها به طور کامل بر عده خواهان یعنی زوجه است و زوج هیچ نقشی در پرداخت این هزینه ها نخواهد داشت. در دادگاه در ابتدای دادرسی هزینه ها را از زوجه دریافت می کنند. در صورتی که زن توانایی پرداخت هزینه ها را نداشته باشد می تواند تقاضای اعسار از هزینه دادرسی را مطرح کند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست مهریه

ابتدا افراد باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و مشخصات خود را ثبت نمایند. اصل شناسنامه، اصل کارت ملی و اصل عقد نامه را نیز باید به همراه داشته باشند. در مواردی که زوجه به اصل عقدنامه دسترسی ندارد می تواند از دفترخانه ازدواج رونوشت آن را تهیه کند.  

استثنا های دین در پرداخت مهریه

از جمله این مستثنیات عبارتند از:

اثاثیه منزل که برای رفع نیاز های ضروری زوج و افراد تحت تکفل او است.

منزل مسکونی که در حالت اعسار باشد.

آذوقه موجود که برای زوج و افراد تحت تکفل او مورد نیاز می باشد.

کتاب ها و ابزار های علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیقات

ابزار آلات کشاورزی و سایر مشاغل که محکوم علیه برای گذراندن زندگی به آنها نیاز دارد.

تلفن مورد نیاز محکوم علیه

مبلغی که برای اجاره منزل به موجر پرداخت شده است.

قانون جدید 110 سکه

در سال های اخیر و به علت سو استفاده هایی که از قانون مهریه شد قوانین جدید وضع گردید تا این معضل برطرف شود. در صورتی می توان اقدام به جلب زوج نمود که تا میزان 110 سکه و یا معادل آن را پرداخت نکند. بدین معنی که میزان مهریه هر چه باشد تنها این مقدار از آن قابل اجرا گذاشتن است و مطالبه آن از طریق دادگاه و یا اداره ثبت قابل پیگیری است. در صورتی که زن مدارک کافی نداشته باشد نمی تواند حکم جلب و یا ممنوع الخروجی وی را بگیرد. با در نظر گرفتن تمام قوانین موجود و با مشورت از افراد متخصص در این حوزه می توانید به بهترین شکل نسبت به گذراندن صحیح مراحل اجرا گذاشتن مهریه اقدام نمایید.

مراحل اجرا گذاشتن مهریه (2)
مراحل اجرا گذاشتن مهریه (2)

سوالات متداول

سوالات مختلفی درباره مراحل اجرا گذاشتن مهریه وجود دارد که در پایین پرکاربرد ترین آنها را خواهیم آورد.

آیا امکان ممنوع الخروج کردن زوج با مهریه بیشتر از 110 سکه از طریق اداره ثبت وجود دارد؟ بله اداره ثبت به هیچ وجه هیچگونه محدودیتی برای ممنوع الخروج مهریه ندارد و زوج بر طبق قانون می تواند نسبت به ممنوع الخروج کردن مرد اقدام کند.

چه اموالی را می توان از طریق مهریه توقیف کرد؟ تمام اموال منقول و غیر منقول که در دسته مستثنیات دین نباشد قابلیت توقیف دارد.

در صورت تغییر محل دفترخانه عقد چه باید کرد؟ در صورت تغییر آدرس دفترخانه با مراجعه به کانون سردفتران ازدواج می توانید نسبت به گرفتن نشانی جدید اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با وکیل پایه یک دادگستری
×